WYCIECZKA DO WARSZAWY

W dniach 12-13 października, w  ramach szkolnego kółka dla maturzystów z wiedzy o społeczeństwie, grupa 18 osób z klasy IIIG i IIF  pod opieką prof. Zuzanny Zawadzińskiej i prof. Ryszarda Palińskiego wybrała się na wycieczkę przedmiotową do Warszawy.

Pierwszego dnia wcześnie rano wyjechaliśmy z Krakowa pociągiem typu Pendolino do Warszawy. W stolicy zwiedzanie rozpoczęliśmy od Centrum Weterana Działań Poza Granicami Państwa. Były żołnierz pan Andrzej Kocura opowiedział nam o prowadzonych działaniach wojennych poza granicami naszego kraju przez polskich żołnierzy m.in. w Afganistanie czy byłej Jugosławii oraz o  realiach życia na misji. Tam zostaliśmy również oprowadzeni po Izbie Tradycji, w której są przechowywane pamiątki i eksponaty weteranów wojennych m.in. umundurowania, odznaczenia wojskowe, karty do gry z wizerunkami talibów, nieśmiertelniki, afgańska broń czy prezenty ofiarowywane  żołnierzom od miejscowej społeczności. Następnie złożyliśmy znicz pod Pomnikiem Weterana i uczciliśmy pamięć polskich wojskowych chwilą ciszy.

Kolejnym punktem naszej wycieczki było zwiedzanie Pałacu Namiestnikowskiego czyli   siedziby Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej.

Pan mjr Maciej Czulicki z Departamentu Zwierzchnictwa nad Siłami Zbrojnymi BBN oprowadził nas po najważniejszych obiektach rezydencji takich jak Sala Kolumnowa, Biała, Chorągwiana, Rokoko, Główna oraz po kaplicy prezydenckiej. Opowiedział nam również o historii polskiej prezydentury, zadaniach Kancelarii Prezydenta i Biura Bezpieczeństwa Narodowego, a także zaznajomił nas  z protokołem dyplomatycznym wizyt zagranicznych. Na zakończenie wizyty w pałacu  pan Dawid Drabik z Departamentu Kultury i Dziedzictwa Narodowego w imieniu Prezydenta RP przekazał naszej szkole książkę pt. „Legiony Polskie”, którą będzie można wypożyczyć w szkolnej bibliotece.

Późnym popołudniem odbyło się zaplanowane spotkanie z panem pułkownikiem Kazimierzem Dymkiem, który  zaprosił nas na kolację do restauracji „Bazyliszek”, znaną nam z jednej z warszawskich legend. Przeprowadził wykład i dyskusje nt. postawy młodzieży z warszawskich liceów, którzy bronili stolicy w czasie wojny polsko-bolszewickiej, realiach życia w czasie Powstania Warszawskiego, o słynnym „ Marszu Śmierci” do Pruszkowa oraz o dykteryjkach takich jak chłodne przyjęcie gen. Hansa Franka przez księcia kard. Adama Sapiehę.

Oprócz tego podczas  spotkania wspólnie śpiewaliśmy piosenki patriotyczne i ludowe. Warto zaznaczyć, że pan pułkownik jest wybitnym abiturientem naszego Liceum i z ogromnym sentymentem wspominał czasy szkolne. Na zakończenie wręczył nam swoje książki „Szwoleżer z Sułkowic”, „Opowieści z rogatywką” i „ Śpiewnik Patriotyczny”, które również zostały przekazane szkolnej bibliotece. Pan pułkownik zapoznał nas także z projektem odznaczenia tzw. „Absolwentką” naszego liceum, który został wręczony na ręce Pani Profesor Zawadzińskiej. Zainteresowani tym pomysłem zdecydowaliśmy się podjąć działania w celu wprowadzenia nowego zwyczaju, jakim będzie wręczanie absolwentom specjalnego odznaczenia naszej szkoły. Spotkanie z płk Kazimierzem Dymkiem było dla nas bardzo ciekawe i z pewnością długo pozostanie w naszej pamięci.

Na koniec dnia dużą atrakcją była możliwość spacerowania po pięknie oświetlonej Starówce oraz znanej ulicy Nowy Świat, nawiedziliśmy także Grób Nieznanego Żołnierza na sławnym Placu Piłsudskiego i obejrzeliśmy z bliska Stadion Narodowy.

W czwartek rano mieliśmy okazję skosztować najsłynniejszych w Polsce „Pączków z Górczewskiej”. Następnie udaliśmy się do Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa. Pan Minister Andrzej Adamczyk przyjął nas w swoim miejscu urzędowania i opowiedział o specyfice pracy w ministerstwie. Odpowiedział też na pytania uczniów i nauczycieli, które dotyczyły m.in. Centralnego Portu Lotniczego czy podejmowanych pracach w polskim budownictwie. Pokazał nam również swój gabinet, miejsce oficjalnych spotkań oraz zrobił sobie z nami pamiątkowe zdjęcie. Pan Minister zaznaczył, że jesteśmy pierwszą w historii wycieczką szkolną oprowadzoną po gmachu Ministerstwa. Na zakończenie naszej wizyty szef Gabinetu Politycznego pan Łukasz Smółka wręczył każdemu z nas drobne upominki.

Kolejnym celem naszej podróży było zwiedzanie gmachu Sejmu RP na zaproszenie pana posła Jarosława Szlachetki.  Poznaliśmy kulisy pracy posłów i najważniejsze zasady obowiązujące w polskim parlamencie.

Następnie udaliśmy się do Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN. Obiekt ten zrobił na nas bardzo duże wrażenie, dzięki niemu mogliśmy poznać historię dziejów narodu żydowskiego od średniowiecza do czasów współczesnych . Wspólnie uznaliśmy, że tytuł Europejskiego Muzeum Roku 2016 dla tej placówki jest całkowicie zasłużony.

Kolejną częścią naszej wycieczki była wizyta w Muzeum Powstania Warszawskiego. Tam mieliśmy okazję wziąć udział w lekcji muzealnej podczas której poznaliśmy różne ciekawostki związane z Powstaniem Warszawskim. Pod koniec zwiedzania uczestniczyliśmy w projekcji słynnej animacji „Miasto ruin” ukazującej zburzoną i wyludnioną Warszawę z perspektywy lotu wiosną 1945 r. Na koniec naszej przygody w stolicy nową linią metra wyruszyliśmy w kierunku dworca centralnego skąd pociągiem wróciliśmy do Krakowa.

W tym miejscu serdecznie dziękujemy wszystkim osobom dzięki którym ta wycieczka miała miejsce. Chcielibyśmy zaznaczyć, że cała wyprawa została zorganizowana przez komitet organizacyjny uczniów pod czujnym okiem Pani Profesor Zuzanny Zawadzińskiej. Mamy nadzieje, że w następnych latach inne klasy również będą podejmować podobne inicjatywy jak my- bo naprawdę warto !