Warsztaty letnie

chmura_logoW dniach 29.06.2014 – 04.07.2014 uczniowie z naszej szkoły uczestniczyli w warsztatach letnich realizowanych w ramach Małopolskiej Chmury Edukacyjnej. Warsztaty dotyczyły ośmiu obszarów przedmiotowych i były prowadzone przez wykładowców renomowanych uczelni krakowskich:

  1. Informatyka i Fizyka – Akademia Górniczo Hutnicza,
  2. Matematyka i Biologia – Uniwersytet Jagielloński,
  3. Chemia – Politechnika Krakowska,
  4. Przedsiębiorczość i Społeczeństwo Obywatelskie – Uniwersytet Ekonomiczny,
  5. Żywność i Środowisko – Uniwersytet Rolniczy.

W warsztatach brali udział uczniowie 11 wybranych liceów województwa małopolskiego między innymi I LO im. Tadeusza Kościuszki w Myślenicach, V LO w Krakowie, I LO w Krakowie, II LO w Tarnowie. Uczniowie mieszkali w akademikach AWF i codziennie od godziny 9.00 do 14.00 uczestniczyli w zajęciach na uczelniach, a po obiedzie w wyjazdach np. do kopalni soli w Wieliczce, do muzeum Schindlera, na rynek krakowski.

Rozpoczęte na warsztatach zajęcia, będą kontynuowane w roku szkolnym 2014/2015 w ramach kół naukowych.

A oto co o warsztatach mówią ich uczestnicy:

Fizyka na AGH:

„W ramach projektu Małopolska Chmura Edukacyjna uczestniczyliśmy w warsztatach letnich z fizyki, które odbywały się na wydziale Fizyki i Informatyki Stosowanej AGH. Chociaż tematem przewodnim zajęć były obserwacje pogody, to w praktyce dowiedzieliśmy się wiele o przyrządach pomiarowych, analizie danych i ich przesyłaniu. Sami uczestniczyliśmy w prostych doświadczeniach: wyznaczaniu współczynnika lepkości oraz znajdywaniu nieznanych oporów wykorzystując mostek Wheatstone’a. Wybraliśmy się również w góry do stacji meteorologicznej na Hali Gąsienicowej. Przez całą drogę prowadziliśmy pomiary ciśnienia, wysokości, temperatury i prędkości wiatru, a także zapisywaliśmy nasze aktualne położenie. Okazało się, że pomiary meteorologiczne wcale nie należą do najprostszych, zwłaszcza gdy dysponuje się tylko przenośnymi stacjami meteorologicznymi. Zajęcia letnie miały przygotować nas do zainstalowania w naszej szkole małej stacji meteorologicznej, która przez sieć będzie stale przesyłać dane pogodowe dla AGH. Dlatego część wykładów miała formę krótkiego szkolenia dotyczącego działania sprzętu. Jednak do obsługi stacji będzie potrzebne jeszcze wiele wiedzy, jeśli chcemy by nasze pomiary były dokładne i wiarygodne. Same zajęcia praktyczne i wykłady na uczelni były bardzo ciekawe. Niewątpliwie przybliżyły nam one pracę fizyków,a mówiąc ogólniej – naukowców. Dzięki zajęciom na otaczające nas zjawiska można spojrzeć pod nieco innym kątem, zauważając w nich więcej szczegółów niż dotychczas. Można powiedzieć, że były one dla nas namiastką prawdziwej fizyki i prawdziwych doświadczeń – takich, które pozwalają odkryć często bardzo złożone zależności. Po wykładach jeździliśmy na różne wycieczki. Zwiedzaliśmy podziemia rynku w Krakowie, stare miasto, oraz fabrykę Schindlera. Ogólnie rzecz biorąc wyjazd należy potraktować jako udany i dający wiele wrażeń. Nauczyliśmy się wiele rzeczy, które rozbudziły naszą ciekawość i niewątpliwie przydadzą się w nieodległej przyszłości.”

Michał Dybczak 1b.

 

Przedsiębiorczość na UEKu:

Uczestniczyłem w tego typu wydarzeniu po raz pierwszy. Nie spodziewałem się, że takie obozy mogą być tak fajne. Każdy dzień mieliśmy zajęty od 7 do 20. Szczególnie ta pierwsza godzina była ciężka, ponieważ jak to na obozach wcześnie się nie chodzi spać, więc było ciężko. Dzień rozpoczynał się śniadaniem, potem wykłady (w moim przypadku z przedsiębiorczości) a na koniec jakaś wycieczka. Wykłady były bardzo ciekawe, z opowiadań kolegów wydaje mi się, że Przedsiębiorczość był to najlepszy wybór. Nauczyliśmy się negocjować (szczególnie ciekawe były nasze negocjacje z kolegami z V LO w Krakowie) i wielu innych ciekawych rzeczy 🙂 Każdego dnia doskonaliliśmy nasze umiejętności w zakresie grania w POKERA i chodzenia między akademikiem AWFu a Lidlem 🙂 Generalnie wyjazd bardzo mi się podobał i bardzo chętnie bym to powtórzył.”

Wojciech Godawa 2a.

 

Matematyka na UJ:

„Zapewne dużo osób myśli sobie „Kto chciałby się uczyć w wakacje?”, ale te osoby nie wiedzą, że obozy przedmiotowe na wyższych uczelniach w Krakowie to nie tylko nauka. To także dobra zabawa, wycieczki i poznawanie nowych ludzi. To kontakt z profesorami prestiżowych uczelni, takich jak Uniwersytet Jagielloński, czy Akademia Górniczo Hutnicza. To poszerzanie swojej wiedzy, przygotowanie do studiów. To przebywanie z rówieśnikami i wymiana doświadczeń. To wszystko w ciągu tylko 5 wspaniałych dni w akademikach AWF-u. Obozy były jednym z najlepszych sposobów na naukę, w moim przypadku matematyki. Dowiedzieliśmy się coś o liczbach zespolonych, troszeczkę o matematyce dyskretnej, ale przede wszystkim jak wygrać 5zł bez najmniejszego wysiłku, czyli o taktykach wygrywających gier. Po wykładach wracaliśmy prosto do akademików na posiłek. I tu dochodzimy do jedynego minusa tych wyjazdów. Moja opinia -„zupa była za słona”, czyli zimne mleko, twarde płatki i niedopieczony kurczak. Żeby za dużo nie narzekać, to dodam, że pierogi były fenomenalne. Każdego popołudnia udawaliśmy się na zwiedzanie. Wieliczka, centrum Krakowa, muzeum Schindlera, muzeum lotnictwa, podziemia… Mimo, że większość uczniów już widziała te miejsca to zwiedzanie ze świetnymi przewodnikami i w doborowym towarzystwie dostarczyło niezapomnianych przeżyć. Najlepszą częścią dnia były wieczory. Opuszczaliśmy wtedy nasze dwuosobowe pokoje i udawaliśmy się na wspólne oglądanie meczów Mundialu do jednego z pokoi wyposażonego w laptop i oczywiście kabel do Internetu. Rada dla wszystkich – nie zakładajcie, że jeśli coś jest związane z nauką to od razu musi być beznadziejne! Wypatrujcie kolejnej szansy na obozy i zajęcia z Małopolskiej Chmury Matematycznej. Na pewno się tam zobaczymy.”

Ewa Hechsman 1b.

Chemia na PK:

W dniach 30.06-4.07 odbył się ekscytujący wyjazd do Krakowa organizowany przez naszą szkołę dzięki projektowi Małopolska Chmura Edukacyjna. Zatrzymaliśmy się w akademikach AWF-u, gdzie mogliśmy zjeść, wypocząć oraz spędzić czas po powrocie z uczelni i wycieczek. Pełne emocji wieczory spędzane w towarzystwie przyjaciół oraz wybitnie interesujące wykłady na uczelni na długo zapadną nam w pamięci. Zajęcia z chemii były przeprowadzane na Politechnice Krakowskiej przez panią profesor Łapczuk. Wykrywaliśmy na nich jony w cieczach, sprawdzaliśmy z pomocą wielu odczynników pH roztworów, oczyszczaliśmy substancje oraz syntezowaliśmy kwas benzoesowy i ciecze jonowe. Jeszcze przed długi czas będziemy zachwycać się kolorami otrzymanych substancji i gwałtownością zachodzących rekcji.”

Alicja Sobieraj 1c.

Młodzież I LO im. Tadeusz Kościuszki w Myślenicach bardzo wyróżniała się na tych warsztatach: kulturą osobistą, wiedzą, poczuciem humoru.

Dziękuję Wam za ten wspólnie spędzony czas i życzę wspaniałych wakacji.

Marzena Polewka