Jak co roku, z końcem kwietnia, w naszej szkole odbyło się uroczyste pożegnanie kolejnego rocznika uczniów. W podniosłej atmosferze tych chwil, nie jednej osobie wśród młodzieży, dyrekcji czy grona pedagogicznego zakręciła się łza wzruszenia. Przemówieniom, podziękowaniom, gratulacjom czy życzeniom dalszych sukcesów nie było końca. Najlepsi maturzyści zastali nagrodzeni za swoje osiągniecia w nauce, a sportowcy za zaangażowanie. Rada Pedagogiczna jednogłośnie nagrodziła również Radosława Kulpę najwyższym szkolnym odznaczeniem czyli Medalem Szkoły za jego wybitne osiagnięcia.
Wszystkim tegorocznym absolwentom, życzymy dalszych sukcesów, powodzenia na maturze i niezatartej pamięci o dobrych chwilach w I LO w Myślenicach.
W dniach 22-24 kwietnia klasa 2e pod czujnym okiem wychowawczyni udała się na wycieczkę do Wrocławia. Pomimo niskiej temperatury i dającego się chwilami odczuć zimna uczniowie mieli okazję poznać to niezwykłe miasto „stu mostów” ( a jest ich zdecydowanie więcej). Trzydniowa wyprawa pozwoliła na odwiedzenie ogrodu japońskiego, zwiedzanie miasta bogatego w zabytki, obejrzenie Panoramy Racławickiej, wraz z ciekawą lekcją historii oraz wizytę w wodnym świecie Hydropolis.
Z wielką radością informujemy, że RADOSŁAW KULPA, uczeń klasy 4a I LO im. T. Kościuszki w Myślenicach zdobył w sumie trzy indeksy na dwie najbardziej znane techniczne uczelnie naszego województwa tj. Politechnikę Krakowską i Akademię Górniczo- Hutniczą w Krakowie.
W pierwszym z konkursów IX edycji „O złoty indeks PK” Radek został laureatem I stopnia z przedmiotu matematyka, co zgodnie z kryteriami powoduje doliczenie Mu 200 punktów w postępowaniu rekrutacyjnym i w sposób jednoznaczny przekłada się na uzyskanie statusu studenta I roku na prawie wszystkie wydziały PK.
W III etapie (centralnym) XVII edycji ogólnopolskiej „Olimpiady o diamentowy indeks AGH”, gdzie spotkali się najlepsi z najlepszych, Radek wywalczył dwa tytuły :
Laureata I stopnia z przedmiotu fizyka
Laureata III stopnia z przedmiotu matematyka.
Tytuł laureata I stopnia otwiera naszemu uczniowi wszystkie drzwi na wybranej przez Niego specjalności dowolnego wydziału Akademii Górniczo – Hutniczej w Krakowie. Tytuł laureata III stopnia to możliwość studiowania na niemalże wszystkich kierunkach w/w uczelni.
Nie są to jedyne sukcesy w bieżącym roku szkolnym. Pozostałe to:
Finalista X edycji ogólnopolskiego Tarnowskiego Turnieju Matematycznego
Uczestnik finału konkursu matematycznego „Matematyka stosowana” o indeks na dowolny kierunek na Politechnice Białostockiej
Opiekunami ucznia byli: z matematyki Pan Paweł Matusiak, a z fizyki Pani Agnieszka Proszek.
Zatem teraz przed Radkiem już tylko matura, którą mamy nadzieje zda bez żadnych problemów, a później trochę główkowania nad wyborem dalszej drogi życiowej, a ma z czego wybierać!
Nie pozostaje nam nic innego jak życzyć Radkowi sukcesów w życiu osobistym i dalszej edukacji! GRATULUJEMY!!!
W ramach DNI PROFILAKTYKI zespół pedagogów zaplanował na kwiecień 3 wydarzenia: Panel Filmowy, a także Konkursy: Plastyczny i Literacki, w którym wzięły udział klasy I, II oraz III, przygotowując prace plastyczne lub literackie w ramach następujących obszarów:
Klasy I – Otwartość i tolerancja na inność Klasy II – Postawy promujące zdrowie psychiczne człowieka Klasy III – Zapobieganie uzależnieniom od: substancji psychoaktywnych, cyberprzestrzeni oraz używek.
22 KWIETNIA – odbył się FILMOWY PANELDYSKUSYJNY to ostatnie z przedsięwzięć w ramach DNI PROFILAKTYKI, w którym wzięły udział trzy klasy: I K, II B oraz III B
Na początku spotkania ogłoszono wyniki konkursów, a dyrektor Szkoły Jacek Ślósarz wręczył nagrody, ufundowane przez Radę Rodziców ze środków stowarzyszenia pomocy szkole oraz przez Starostwo Powiatowe w Myślenicach.
Podczas wydarzenia można było obejrzeć prace plastyczne z konkursu oraz wysłuchać wierszy w wykonaniu ich autorów.
Filmowy panel dyskusyjny odbył się z udziałem moderatora Krystyny Łętochy dyrektora Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej – filia w Myślenicach.
W panelu wzięli udział: Roch Czernecki (wiceprzewodniczący samorządu szkolnego) oraz po jednym przedstawicielu z każdej klasy biorącej udział w projekcji filmów: z klasy I K – Patrycja Kubic, z klasy II B – Aleksandra Boryczko, z klasy III B – Emil Świtała.
Prezentowane były filmy: „DOPAMINA” „Chodzi o to, żebyśmy to my kontrolowali technologię, a nie technologia nas”
„Dopamina” to film edukacyjny dla młodzieży poświęcony świadomemu i bezpiecznemu korzystaniu z mediów społecznościowych. Film porusza ważne tematy, takie jak mechanizm pętli dopaminowej, profilowanie czy toksyczne relacje online, przy jednoczesnym unikaniu jednostronnej narracji o szkodliwości nowych technologii. W filmie zawarte też inne wypowiedzi młodych bohaterów, którzy opowiadają o idealizacji życia w mediach społecznościowych, porównywaniu się z innymi, uzależnieniu od telefonu, czy toksycznych relacjach online, ale i o tym jak ważną funkcję internet pełni w ich życiu i jak starają się korzystać z niego świadomie i z umiarem. To Film Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę, który powstał przy wsparciu Komisji Europejskiej oraz fundacji Save the Children. Głównym partnerem przedsięwzięcia jest Fundacja Orange.
FILM ZNIKAJĄCE DZIECI: NASTOLETNIA DEPRESJA – powstał w ramach kampanii społecznej Forum przeciw depresji https://forumprzeciwdepresji.pl/ Mówi o depresji, bo ta choroba może dotknąć każdego, bez względu na wiek, płeć i status społeczny. Mówi o osobach zmagających się z zaburzeniami psychicznymi, ale też o ich bliskich, którzy towarzyszą chorym na co dzień. Film ma na celu zwrócenie uwagi na problem depresji wśród nastolatków oraz uwrażliwienie społeczeństwa na subtelne sygnały, które wysyła nastolatek z depresją – pokazanie, że z pozoru wszystko może wyglądać normalnie, a w środku młody człowiek może przeżywać kryzys. Dziękujemy za udział w wydarzeniu i owocną dyskusję!
W dniu 11 kwietnia 2024r w Oblackim Centrum Młodzieży „NINIWA” w Kokotku pod Częstochową odbył się finał XXII Olimpiady Znajomości Afryki. Celem Olimpiady jest promocja kontynentu afrykańskiego. Do Kokotka przyjechało 74 uczniów reprezentujących wszystkie województwa. Finał składał się z 70 pytań wielokrotnego wyboru, które uczestnicy rozwiązywali w ciągu 90 minut.
Patryk Kołodziejczyk został finalistą Olimpiady i nabył uprawnienia do przyjęcia na różne kierunki wielu uczelni i szkół wyższych z pominięciem postępowania kwalifikacyjnego. Patryk jest uczniem klasy 3B o profilu biologiczno-chemicznym, a pomimo to ma bardzo rozległe zainteresowania, czego wyrazem jest udział w Olimpiadzie.
We wtorek (dnia 19.03) mieliśmy przyjemność wziąć udział w projekcie edukacyjnym ,,Poznaj Region – wyprawy turystyczne po Małopolsce” organizowanym przez Małopolską Organizację Turystyczną i z tego tytułu udaliśmy się na całodniową wycieczkę do Zakopanego. Rozpoczęliśmy ją przechadzką po Zakopanem z przewodnikiem, który pokrótce przedstawił nam historię tego miasta. Bogatsi o te informacje skierowaliśmy się w stronę willi ,,Atma” – dzisiejszego muzeum, które w latach 1930-1935 stanowiło dom wybitnego polskiego kompozytora – Karola Szymanowskiego. Zwiedzanie tego pięknego miejsca, będącego typowym wzorem tradycyjnej architektury zakopiańskiej pozwoliło nam znacznie zgłębić swoją wiedzę na temat tego wielkiego muzyka. Następnie kontynuowaliśmy swój spacer po mieście gór, eksplorując je i poznając kolejne znaczące budowle – a wśród nich między innymi najstarszy zakopiański budynek, obecnie pełniący funkcję karczmy, a dawniej pensjonat, goszczący samego Tytusa Chałubińskiego. Po krótkiej wędrówce czekała na nas chwila odpoczynku na Krupówkach. Właśnie stamtąd ruszyliśmy do naszego ostatniego punktu wycieczki – Teatru im. Stanisława Ignacego Witkiewicza – na spektakl pt. ,,Wiśniowy sad”. Było to z pewnością cenne i nowe doświadczenie. Niestandardowe ułożenie sali i (jak na patrona teatru – Witkacego – przystało) nieszablonowość, abstrakcja uczyniły ten w istocie trudny melodramat o znaczeniu zmian, upadku elit oraz przyszłości Rosji niełatwym w odbiorze. Mimo to niewątpliwie był on świetnie i profesjonalnie zrealizowany, a samo przedstawienie intrygowało widza, który z ciekawością i koniecznym do pełnego zrozumienia skupieniem obserwował znakomitą grę aktorską. Opuściliśmy salę pełni pytań, ale też refleksji, rzuceni na głębokie wody tego nie najłatwiejszego utworu Antona Czechowa. Dzień ten z pewnością można zaliczyć do udanych – poznaliśmy różne oblicza sztuki (począwszy od muzyki Szymanowskiego do rosyjskiego melodramatu na deskach teatru), co na pewno pomogło nam poszerzyć horyzonty i perspektywy, które mamy nadzieję uda nam się wykorzystać podczas lekcji języka polskiego.:) Zuzanna Pilch
A oto kilka wypowiedzi uczniów po powrocie z Zakopanego:
Tomasz: Mimo tego że niektóre aspekty przedstawienia były niezrozumiałe dla mnie, spektakl był interesujący. Aktorzy zagrali dobrze, a scenariusz był dobrze zrobiony. Samo Zakopane wciąż budzi zmysły turystów, którzy oglądają budynki w zakopiańskim stylu. Willa Szymanowskiego, choć niewielka, jest ładna i przytulna. Można dowiedzieć się czegoś ciekawego o jej właścicielu.
Franciszek: Wycieczka była ciekawa. Podczas spaceru po Krupówkach były ładne widoki na góry. Willa Atma została ładnie oprowadzona i opisana przez prowadzącą. Przedstawienie w teatrze Witkacego trochę się wydłużyło ale było nie nudne. Adam: Moim zdaniem wycieczka była bardzo interesująca, zawierała wiele elementów edukacyjnych jak podziwianie starej architektury Zakopanego oraz zwiedzanie domu muzyka Karola Szymanowskiego. Najciekawszym elementem wycieczki był spektakl „Wisniowy sad” w teatrze im. Witkacego.
Arkadiusz: Uważam że wyjazd do Zakopanego był bardzo ciekawy i edukujący. Moją ulubioną częścią był spektakl pt. ,,Wiśniowy sad” który został świetnie odtworzony przez grających aktorów . Nie brakowało ekspresjonizmu połączonego z kulturą tamtego regionu który sprawiał że całość oglądało się z dużym zaciekawieniem . Miłym zaskoczeniem był poczęstunek przed i w trakcie trwania przerwy między pierwszą a drugą częścią spektaklu . Dużym plusem był zerowy koszt wycieczki który w obecnych czasach mógłby być bardzo wysoki.
Amelia: Moim zdaniem wycieczka była bardzo udana. Mogliśmy zobaczyć piękne widoki gór i interesujące muzeum, które zostało zachowane w stylu zakopiańskim. Również byliśmy na przedstawieniu ,,Wiśniowy sad”, który w niekonwencjonalny sposób pokazał zbłądzenie ludzi.
Bartosz: Moim skromnym zdaniem wycieczka do Zakopanego była bardzo udana. Zobaczyliśmy kilka ciekawych miejsc m.in. wille Karola Szymanowskiego. Po spacerze przez Krupówki mogliśmy zobaczyć znakomity spektakl pt. „Wiśniowy Sad”. W przerwach podczas spektaklu dzięki uprzejmości organizatorów mogliśmy skosztować tradycyjnych zakopiańskich oscypków. Na końcu należy wspomnieć również o fantastycznej atmosferze w autokarze podczas powrotu. Chór szkolny złożony z mężczyzn po raz kolejny pokazał wysokie umiejętności wokalne.
Wiktoria: Moje wrażenia co do wycieczki są bardzo pozytywne. Przez dobra pogodę zwiedzanie Zakopanego z przewodnikiem było jeszcze przyjemniejsze. Muzeum mimo, że małe było ciekawe do zwiedzania i sama opowieść o życiu kompozytora również była interesująca. Co do samego spektaklu, głównego celu wycieczki mam mieszane uczucia. Bardzo podobało mi się aktorstwo i to jak dobra była sceneria, ale nie do końca rozumiałam sam spektakl. Planuje jednak poczytać o „Wiśniowym lesie”, aby lepiej go zrozumieć.
Tomasz: Wycieczka do Zakopanego była niesamowitą przygodą. Wizyta w willi Karola Szymanowskiego była poszerzeniem wiedzy o tym znakomitym kompozytorze. Spacer po Krupówkach i posiłek w znanej restauracji poprawiły mi znacznie humor. Spektakl pt.: „Wiśniowy Sad”, był bardzo interesujący i sam układ widowni był dla mnie nowością. Świetna atmosfera i czyste powietrze to było to, czego potrzebowałem w ten wtorek.
Maurycy: Wycieczka bardzo mi się podobała i będę ją wspominał dobrze, ponieważ urozmaiciła mi tydzień. Szczególnie przypadło mi do gustu zwiedzanie willi Alma, Karola Szymanowskego, w której w zwięzły i ciekawy sposób została przykazana nam wiedza o biografii autora i realiach ówczesnego życia. Drugą główną atrakcją był spektakl pt. „Wiśniowy Sad” w teatrze Witkacego. Trzy godzinny spektakl z 20 minutową przerwą w trakcie, wywołał u mnie ambiwalentne uczucia. Z jednej strony bardzo podobała mi się warstwa wizualna i akustyczna spektaklu, a z drugiej fabuła była w mojej opinii za bardzo rozciągnięta i w niektórych momentach przejawiająca sceny niepotrzebna dla ogółu fabuły. Ogromnym i w dużej mierze przeważającym plusem była atmosfera panująca na wycieczce, która urozmaiciła cały wyjazd.
W dniu 18 kwietnia młodzież naszej szkoły wzięła udział w spotkaniu z reporterem Bożydarem Pająkiem autorem cyklu „Poznajmy się, jestem uchodźcą”, w ramach projektu „Świat zamknął oczy”, zrealizowanym w MOKiS Myślenice.
Uczniowie mieli okazję zapoznać się z reportażem, porozmawiać z jego autorem i wziąć udział w warsztatach. celem spotkania było uwrażliwienie młodzieży na los osób pozostających w kryzysie uchodźczym oraz uświadomienie często niewygodnych lub przekłamanych faktów dotyczących tego co działo się na polsko-białoruskiej granicy.
Poznać – znaczy zrozumieć
Uchodźca nie jest wrogiem. Nie jest lepszy ani gorszy od sąsiada z naszej ulicy. Bez względu na religię czy kolor skóry jest przede wszystkim człowiekiem! Nie ucieka i nie prosi o azyl dla lepszego wygodnego zżycia, ale dlatego żeby w ogóle przeżyć w sytuacji, gdy pozostanie we własnym kraju grozi śmiercią.
W prezentowanym materiale znalazły się także informacje dotyczące uchodźców z Białorusi i Tadżykistanu, gdzie choć nie toczą się działania zbrojne, także sytuacja polityczna i wszechobecny reżim uniemożliwiają życie w normalnych, bezpiecznych warunkach.
Drastyczne historie i zdjęcia indywidualnych bohaterów sprawiły że przestali być anonimową statystyką, a ich dalsze losy potwierdzają, że pomimo bolesnych przeżyć chcą i potrafią żyć. Często określają Polskę jako swoją nową ojczyznę. Mam nadzieję, że była to też dla wielu odbiorców lekcja pokory, która przyniesie owoce w dalszym życiu.
Dlatego warto pomagać, łamiąc często zakorzenione w ludzkiej naturze uprzedzenia i stereotypy wywołane strachem przez odmiennością. Każdy z nas jest inny, ale wszyscy jesteśmy ludźmi. Każdy z nas kiedyś może potrzebować pomocy.
Hej maturzysto! Hej maturzystko! Marzysz o studiach, ale nie wiesz jak je sfinansować? @Fundacja Edukacyjna Jerzego Juzonia ma stypendium dla Ciebie – program „Pierwszy Rok” to stypendium dla maturzystów, którzy rozpoczynają studia na uczelniach akademickich w całej Polsce. Sprawdź, czy spełniasz kryteria na stronie FEJJ.pl i nie wahaj się złożyć wniosku o stypendium. Zgarnij wsparcie finansowe na pierwszy rok studiów. Weź udział w programie- aplikuj od 1 lipca 2024 i spełnij swoje marzenia! Szczegóły na stronie FEJJ: https://www.fejj.pl/pierwszy-rok
Program Stypendiów Pomostowych już po raz 23. maturzyści z całej Polski będą mogli aplikować o dofinansowanie na I rok studiów w ramach Programu Stypendiów Pomostowych.
Aplikacja do składania wniosków aktywna będzie od 9 lipca do 20 sierpnia 2024 roku.
Program skierowany jest do młodzieży ze wsi i małych miejscowości, pochodzącej z niezamożnych rodzin, która zdobywa dobre wyniki w nauce. Stypendium wynosi 10 000 złotych.
Stypendium Pomostowe na I rok studiów to aż 10 tysięcy złotych na wsparcie młodzieży w rozwoju. Ubiegać się o nie może każdy tegoroczny maturzysta pochodzący ze wsi lub niewielkiej miejscowości (do 20 tys. mieszkańców), który jest członkiem rodziny, której dochód na osobę nie przekracza 2 969 zł brutto, uzyska na maturze odpowiednią ilość punktów (tzn. minimum 100 – zgodnie z algorytmem programu) i zostanie przyjęty na I rok studiów stacjonarnych w polskich publicznych uczelniach akademickich w roku akademickim 2024/2025.
Ponadto kandydat musi spełnić jeden z poniższych warunków:
być uczestnikiem finałowego etapu olimpiad przedmiotowych w szkole średniej,
należeć do rodziny wielodzietnej lub być wychowankiem rodziny zastępczej bądź państwowego domu dziecka,
posiadać rekomendację lokalnej organizacji pozarządowej uczestniczącej w bieżącej edycji programu (lista organizacji zostanie opublikowana wkrótce).
W ramach DNI PROFILAKTYKI odbyło się kolejne – z zaplanowanych przez zespół pedagogów – na kwiecień wydarzeń tj Konkurs Literacki, w którym wzięły udział klasy I, II oraz III przygotowując prace literackie w ramach następujących obszarów:
Klasa I – Otwartość i tolerancja na inność Klasa II – Postawy promujące zdrowie psychiczne człowieka Klasa III – Zapobieganie uzależnieniom od: substancji psychoaktywnych, cyberprzestrzeni oraz używek.
Jury w składzie: Halina Kustosz-Miśko – pedagog szkolny , Małgorzata Kubiczek- Różycka – pedagog specjalny, Izabela Górka – bibliotekarz szkolny, Zbigniew Wiącek – nauczyciel języka polskiego, Igor Hodurek – przewodniczący samorządu, biorąc pod uwagę tematykę oraz walory literackie tekstów, wybrało następujących laureatów:
Z klas I I miejsce – Elżbieta Matoga z kl. I C wiersz pt.,, Otwartość i tolerancja na inność” ( Kim jesteś…) II miejsce – Martyna Kozyra z kl. I J – opowiadanie Wyróżnienie – Aleksandra Bała z kl.I J – wiersz Wyróżnienie – Zofia Chrobak z kl. I F – wiersz pt.,, Szanuj i kochaj każdego człowieka”.
Z klas II I miejsce – Alina Hajderek z kl. II C– wiersz
Z klas III I miejsce – Weronika Wajda z kl. III E – wiersz pt.,, Pośrednik szczęścia”. Wyróżnienie –Aleksandra Dróżdż z kl. III C– wiersz pt.,, Pijesz – nie żyjesz”.